27 augusti 2019

Höst-tänk 2019

allmänt

 
När jag och min syster låg och solade lite i eftermiddagssolen på Gotland så kom vi in på höstrutiner med träning och hälsa. Vad vi både två vill "uppnå" nu när sommaren lider mot sitt slut.
Någonting som jag har märkt de senaste 2-3 åren är att om resten av livet inte fungerar någorlunda bra, ja då kommer inte resultaten av träningen att bli av heller. Det är så mycket mer än att få in lite träningspass och VIPS så ska man vara "fit"! 
Så jag har funderat lite på det här under veckorna och ändå landat lite i något som känns vettigt, för mig:
- Min gymträning känns i dagsläget som något som bara "ska bli av". Det känns inte superroligt just nu att gå dit, men jag gör det ändå för jag vet att både huvudet och kroppen mår bra av det. Så min plan är 2 ggr/v, för att inte falla ur helt totalt. Blir det mer så är det toppen, men det får inte bli färre, om jag inte är sjuk dvs. Sen har jag ridningen varannan vecka ( mer eller mindre, ibland får jag feeling och rider lite extralektioner) och utomhusträning nu innan vintern sätter igång. 
- Sömn. Sömn är EXTREMT viktigt för mig. Det är nästan löjligt hur viktigt det är. Får jag mindre än 7 timmar mår jag illa, jag blir inte bara trött, jag blir sjukt illamående. Men framför allt vill jag få till en sovrutin som fungerar för mig. I dagsläget går jag och lägger mig någonstans mellan 21- 1.00 beroende på vilken jobbdag jag har dagen efter och det fungerar inte för mig. Så jag har besämt mig för att försöka bli mer en morgonmänniska och tvinga in i mig att somna tidigare. Jag får helt enkelt bli trött när jag sitter på jobbet en stängning! Jag måste få rutiner.
- Kost är en svår kategori tycker jag. Det finns så mycket som går att förbättra och fila på, men jag är helt enkelt inte beredd att uppoffra så mycket av livet genom att ta bort saker som anses "dåliga". Jag kompromissar med att min faktiska MAT är väldigt bra. Mycket vego, sallader, hemlagat i typ 95% av måltiderna och då tycker jag faktiskt inte att resten ska behöva bli ett problem. Det gäller bara att jag är medveten om mina val. Livet är så mycket mer än bantning och torra riskakor utan salt haha
- Övrigt: Jag måste gå på massage/naprapat-tider mer. Min kropp känns i dagsläget otroligt låst och det vore gött att knäcka till den lite och få blodcirkulationen igång igen! 
Vitaminer. Vitaminer är A och O för mig och vad jag mår bra av. Just i dagsläget äter jag 1 järntablett ( utskrivna från läkare, efter att jag slutade med mina p-piller så sjönk järnnivåerna som en stor sten), 1 B-complex ( innehåller ex b6 och b12 ), magnesium i tid och otid och 1 probiotica. 
Jag har haft så mycket problem med mina slemhinnor runt näsa/bihålor ett bra tag så med probiotikan vill jag försöka boosta upp kroppen och imunförsvaret så gott det bara går. Jag har bara hållt på med Probiotika sen i torsdags med jag upplever att jag inte är riiiktigt lika täppt i näsan på morgonen som innan. Men det kan vara ren tur bara, så jag ska inte ta ut något i förskott. 
 
Det svåra är att allt hör ihop. Är kosten kass så går det ut över både sömn och motivationen till rörelse. Rör vi mer på oss så kommer oftast kosten också att bli bättre! När jag rör på mig så behöver jag mer sömn och sover djupare. Vitamin-frågan vet jag att många är kluvna till, att man bör får i sig allt genom kosten. Men med handen på hjärtat: Vem vet EXAKT vad vår kost innehåller? Jag kan bara prata för mig själv men jag är relativt säker på att jag inte äter så pass allsidigt som jag bör, och därför får min kropp lite extra push i form av vitamintillskott. 
Jag tänker såhär: Vi har bara 1 kropp. Den måste få all hjälp den kan få genom att i allafall försöka få till de punkter som jag har skrivit om här ovan. Ingen är perfekt och livet kommer emellan ibland, men man kan alltid försöka och det är det som betyder något i längden, tror jag i alla fall. Det gäller nog att lära känna sin egen kropp och vad den sänder ut för signaler till din egen kropp, det som fungerar för mig kanske inte fungerar för dig! Det viktiga för mig är att inte stressa för mycket, för då höjs kortisolvärderna något enormt och då är det bra svårt att få något av det här att fungera. 
 
Men nu är det dags för järnvärde-prov! Skulle ha gjort ett återbesök för ett bra tag sen, men i och med flytt så har jag glömt det helt och hållet. Sen vankas det fikabesök och visning av min lägenhet/tjejsnack deluxe!  En bättre tisdag helt klart. 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress