9 november 2018

Tekniska Problem

allmänt

 
Obs! Det kan finnas spår av två I:n här: Irritation och Ironi. 
Jag är så orimligt trött på teknikska åtagande just nu. En stor påminnelse till mig själv: Börja inte byta både tv-tjänster, mobila tjänster och mitt satans internet samtidigt haha
Det har strulat så mycket med den där satans tv:n (det bolag som min hyresförening har signat upp sig till har blivit uppköpta av Telia, vilket varken känns bu eller bä) men det har varit så mycket fel i det här. Först så gick inte min registrering igenom så jag väntade i 3 veckor utan anledning. Där någonstans sa supporten att det är min hyresvärd som ska stå för alla diverse boxar och sladdar men det sa han blankt NEJ till, och då fixade Telia ut dom utan problem ( till mig och typ hela Sala, så någon miss i komunikationen blev väl där, vilket är lätt hänt). Så nu har jag en dosa och man kan ju tycka att den borde fungera fint nu när sladdar är dragna? Nej då! Det finns ingen jävla signal till mitt hyreshus och jag har nu väntat sen i tisdags på att få ett sms från Telia när en tekniker har löst problemet i stan. Då KANSKE det skulle fungera. Och det här är bara tv:n. Nu är det tur att jag har en låg standard på mitt tv-användande och kör analoga kanaler med kass tv-bild och det verkar ju fungera trots att det stod att det skulle dö helt, men jag tänker på resten av Sala där bilden dog helt och hållet. 
Sen har vi problemet med mitt internet i telefon och dator. Jag fick höra att det skulle komma hem en tekniker som skulle hjälpa mig igång med mitt nya bredband men neeej då, den här människan skulle koppla in mig typ 1 km bort från där jag bor
( fråga mig inte hur tusan den signalen ska komma in i min lägenhet) men jag har blivit nedslagen på det här och det har varken kommit fram till Telenor eller till mig så jag har väntat på ingenting här också i 3 veckor. Som att vänta på vatten som ska börja koka  i 20 min och sen inser man att man har satt på fel platta haha
Det enda livstecken jag har fått för det här bredbandet är 1) en satans kreditupplysning och 2) ett sms igår som sa att jag har 1 gig kvar på mitt wifi.
Min grundkänsla i det här är : Teknik suger och jag kan inte förstå hur man orkar jobba på support för diverse bolag! ALL cred till dom, det måste vara hur svårt som helst att göra deras jobb. Telia i det här fallet har köpt upp ett lokalt bolag som hette SalaNet. Nu får dom i supporten all skit för att deras arbetsgivare inte har gjort det här på rätt sätt och jag får typ ont i kroppen för deras skull, hela Sala lär har ringt ihjäl dom här stackars människorna på support. 
Vad gäller Telenor så är jag alltid nöjd med dom, trots tekniska små elakheter! Det finns ingen anledning att bli arg på en människa på andra sidan luren. Men ibland känner jag att det borde gå att effektiverisera ett samtal en aningens. Jag gjorde alla rätt i telefonträdet där man väljer vilken avdelning man vill till men ändå blev jag kastad till 3 olika enheter. Det skapar onödig irritation hos kunden och jag kan tänka mig att många blir onödigt arga i telefonen och skriker onödigt mycket på den stackaren på supporten. 
Summa summarum: 1) Jag har fortfarande ingen tv-signal och är glad varje dag som mina analoga kanaler lever. 2) Jag fick 100 gig av Telenor nyss som kompensation för strul, jag skulle kunna leva på dom 100 i säkert 3-4 månader om det vill sig illa haha 3) Varför ska vi vara i händerna på tekniken? Förut tankade man på Comviq  kompis 75 kr och levde på det i en månad. Nu går en halv förmiddag åt för att sitta i telefonkö. Jag försöker vara optimistisk annars men jag har en känsla av att det här med mitt nya bredband kommer gå käpprätt i helvete haha Det är så mycket saker man bara ska VETA när det kommer till teknik, ingen säger exakt vad det är man behöver. Jag tänker bara på alla mina stackars äldre i mitt hyreshus som fortfarande sitter på en gammal tjock-tv och inte har hängt med i utvecklingen. HUR ska dom kunna fixa sånt här själva? Ibland har jag lust att flytta till en öde ö där det inte finns någon tekning, då existerar inte ens problemet. Vi är så i händerna på dagens teknik, jag hatar att man måste kunna så mycket, och då är jag ändå inte den som inte tar reda på all fakta eller läser på. 
 
Förlåt för lite irritation här idag, men jag blir bara så frustrerad när saker inte fungerar och man ska sitta och vänta på sjuttioelva stycken olika sms från olika håll! Jag hatar att vänta på något som kanske, eller kanske inte, kommer. 
Telia Sverige

Så hörs vi här - igen! ;)
Alltså ja, det blev en del strul för vissa kunder i den där övergången. Jag hoppas att det löser sig för dig så fort tekniker varit på plats. Hör av dig till oss på supporten annars - vi orkar! :) <3
/Lisa, Telia Kundservice

Svar: Hej igen Lisa, vad roligt att se dig här igen! 😉
Ja men visst, jag är helt säker på att det löser sig. Om inte annat är det ju bara lite tv, man överlever utan det haha Jag har en granne som det på något vis har löst sig för, så det här går nog fint!
Ni är verkligen otroligt grymma tycker jag, det är ett fantastiskt jobb ni gör, jag hoppas att ni vet om det! ❤️
Jag låter det gå några dagar, det är ändå teknik vi pratar om haha
Ta hand om dig Lisa!
Camilla Norman

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress