Camilla Norman

Mål 2018: Träning av något slag 2/vecka
 
 
 
Veckans 1:a och kanske enda träningspass fick bli idag. Jag har satt som mål att få till 2 stycken pass varje vecka med någon slags träning och om jag inte får till något mer nu fram till ridningen på söndag så har jag i alla fall fått gå igenom kroppen lite idag! Det var relativt låg enerig i slutet på passet trots att jag kände mig stark i musklerna där ett tag, antar att det var lite för lite frukost kvar i kroppen så jag fick helt enkelt se mig besegrad efter 50 min. Men här har ni 2 övningar som jag gillar skarpt! Axelpress med skivstång ( min helvetes-stång väger 20 kilo så det blir inte många repetioner) och Latsdrag. Båda två är bra för hela coren dår man måste spänna magmusklerna för att inte svanka och dom bygger upp min svaga del: Gamnacken aka mobilnacken. Latsdrag går att göra i oändligt många varianter men jag gillar nog mest den här vanliga. Förut tog jag i mycket med armarna när jag drog ner den mot bröstet, men det kluriga är att aktivera ryggen och "dra ner" stången med ryggen istället för ren armstyrka. I alla fall fungerar det så för mig, alla är väl olika gissar jag. Eftersom jag har en golfarmbåge som krånglar när det blir belastad så märker jag på en gång när det blir fel och för tungt. Så min träning just nu går ut på 1) att få till den minst 2 gånger/v och 2) Rehab. Lätta vikter, fler repetioner och kanske fokusera mer på att göra antingen överkropp, kondtion eller benträning. Inte så mycket "idag kör jag axlar" för jag märker att min armbåge gör ont om jag enbart kör en visst muskelgrupp och då alltid belastar just armbågen. 
Jag vet att ni är många som vill försöka komma igång med träningen nu efter jul/nyår och att ni har löften hit och löften dit. Men börja med små steg! Att gå all in och träna 5 dagar/v från att ha gått från 0 dagar/v är inte hållbart. Bygg upp en rutin med 1 dag/v och bygg upp allt eftersom ni ser att ni faktiskt utför 1 gång/v. Det är mitt enda tips för att faktiskt få skiten gjord haha Jag har haft en lång vila nu eftersom jag kände att mina kropp behövde vila, men jag har varit i aktiv vila i och med promenader, kanske sprungit någon gång och kört mycket yoga. Det gäller att hitta något som fungerar för en själv, mer än vad som råkar vara "inne". Det blir inte av om ni gör träning som du hatar. Men om ni, som jag, ändå är lite förtjust i just gym-träning så har ni två tips på övningar här! 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress