15 februari 2018

Rörlighetsträning

allmänt

 
 
 
 
Något jag försökt att få in mer i min träning är stretch och rörelseträning. Pg.a mina överrörliga leder så får jag varken göra fel i den träningen eller göra det för mycket. Det måste kännas på "rätt" ställen och inte göra ont, mer än i alla stela muskler som ska tänjas ut. Det är en fin balans det där kan jag säga er! 
Jag fick feeling igår för att springa på löpbandet och är det något jag vet i detta liv så är det att jag måste ta till vara på den känslan när den väl kommer, för ni ska veta att det verkligen inte händer ofta haha
Jag körde intevaller som vanligt och sprang 400 m, gick 400 m och så gjorde jag så i 35 min. Jag höll ingen koll på hur många varv det blev, men trött blev jag ska ni veta! Jag ökade hastigheten på varje löp-del, straffade mig själv med att springa lite längre om jag fuskade och hoppade av innan varvet var slut och 35 min senare var jag pigg, trött och något endorfinhög! Det var länge sen. Jag får alltid in mina magmuskler i löpningen så jag avslutar nästan alltid med någon slags cirkelträning för core efter löpningen. Jag har oftast aldrig någon ork till att träna stora muskelgrupper som ben eller rygg när jag är så trött efter löpningen. Så det fick bli 20 min magövningar och sen stretch/mobility-träning! 
Här har ni mina 3 favoritövningar för att bli mer rörlig i kroppen. Den hukande positionen ser jag att jag skulle ha behövt sträcka på ryggen mer, men var trött i hela hållningen efter mitt pass. Men den är bra för mig nu i och med min ridning ( hej stela muskler i ljumskarna!) och för att bli rörligare när jag ska springa.
Hunden gillar jag allmänt. Jag ogillar den skarpt när det är en yogalektion för då vill dom övertyga mig om att det här är en "viloposition" vilket jag tycker är skitsnack haha Den är jobbig. Men jag gillar hur den sträcker mina stela jobb-axlar, hur huvudet får hänga och hur mycket det sträcker i baksida lår.
Den översta bilden tror jag att alla gör när dom stretchar. Den här övningen är verkligen en dagskondition för mig. Ibland kan jag ta tag i hela foten, ibland kommer jag inte fram mer än till ankeln. Men den sträcker bra i hela ryggen och framför allt baksida lår. 
Jag gillar känslan i kroppen efter att ha stretchat igenom den. Den är mjuk, avslappnad, kanske att jag har lyckats räta ut ryggraden lite med diverse låsningar och det är lite som ett tack till min kropp för att den orkar med att träna eller bara bära upp mig i vardagen! 
 
Men nu: UT I SOLEN! Jag vill slänga på mig solglasögon och bara promenera och då i mig d-vitamin! 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress