\n
\n
 
\n
Ganska så ofta får jag meningen " du är så duktig som orkar träna, hur gör du!?". Mitt svar är att jag först skäms lite för SÅ duktig är jag inte, men sen tänker jag efter lite och klappar mig själv på axeln som har fått in det (tydligen) i min vardag. Jag kommer aldrig bli en sån där som drivs av att sätta mål i träningen som i att kunna springa milen under 1 timme eller köra x antal kilon i benböj. That´s just not how i roll. Men jag drivs av att få in det i min vardag så att jag bygger en vardag som jag inte vill ta semester ifrån! Det är lätt att träna 5 dagar i veckan ( med vad du än vill ta dig för, det behöver inte vara gymträning eller löpning) i 2-3 veckor, men det är svårt att hålla i det flera månader utan 1) tröttna eller 2) få skador. 
\n
Jag mår bra i framför allt huvudet av träning och jag märker att kroppen fungerar bättre om jag får in min dos av rörelse. Det jag varvar mellan är: Promenader ( utöver vanliga promenader så går jag till och från jobbet varje dag), ridning varannan vecka, gymträning med vad det innebär, jag vill ha in yoga i höst igen med det beror på hur mitt schema går ihop på jobbet och sen löpning. Det här varvar jag med för att inte tröttna, men med det sagt så kör jag verkligen inte det här varje vecka. Jag är nöjd och belåten om jag får till 2 pass/vecka med något tungt/jobbigt och kanske någon promenad. Det gäller nog att vara lite snäll mot sig själv och göra det som känns bra för just DIG. Sociala medier kan få ens självförtroende att dala en hel kilometer om man ser hur "alla andra tränar" och du har valt att ligga i solen och läsa. Men kom ihåg att det du kanske ser på andras flöden kanske inte stämmer överens med verkligheten. Vem är lyckligast: Den som lägger upp en bild på sin röv efter ett gym-pass men som kanske innerst inne tränade för att denne käkade lite chips kvällen innan? Eller den som valde att ligga i solen och läsa? Man måste göra saker som känns bra för en själv, kom ihåg det. Ingenting är egentligen bättre än det andra. Har du en rutin med 5/v, grattis vad duktig du är! Hat du det inte, du är inte sämre för det. 
\n
Folk kommer gärna ihåg att jag tränar "mycket" ( jag hatar ordet mycket i träning, jag tränar lagom för mig), men glömmer bort att jag minst lika mycket lägger ut att jag äter mellanmål i solen, med en härlig bok eller lyssnar på poddar en hel dag. Man väljer att komma ihåg det som kanske stack till liiiite extra i hjärtat på en själv. Så fungerar i alla fall jag. Jag får alltid ett sting i kroppen när jag ser på alla morgonpigga typer som har varit ute och gått eller tränat innan kl 7-8. Men det är BARA för att jag själv vet att jag är morgontrött tjej som gärna snoozar till runt 9. Jag försöker att komma till ro med att det som fungerar för andra inte behöver fungera för mig. Det gäller att vara lite källkritisk nu förtiden i och med sociala medier, ta lite eget ansvar. 
\n
 
\n
Jag vet egentligen inte vad jag vill med det här. Peppa till att få in någon slags rörelse i vardagen för vi alla mår bra av att inte sitta stilla hela dagarna. Hitta det som fungerar för DIG och börja i lagom dos. Är problemet att gå på 1 timmes promenad 2-3 gånger/veckan, plocka ner det till 30 min 4-5 gånger istället. Till och från mitt jobb så har jag 15 min/tur vilket blir 30 min/dag. Gångra det med 4-5 gånger/ vecka och jag får helt plötsligt 2-2,5 timmes "gratismotion" i slutet av veckan. Man behöver inte köpa ett gymkort för att vara snäll mot sin kropp, det fungerar fint att bara se över när i ens vardag man kan putta in lite motion! 
\n

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress