10 tips för en lättare höst/vinter

 
Lite vemodigt känns det allt. Att sommaren typ är över. Det finns fortfarande chans till underbara soldagar, men att hänga på stranden en hel dag kanske är förbi. Men vet ni vad? Jag är riktigt taggad på hösten. Faktiskt! 
För kanske 2 år sen så bestämde jag mig för att gå in i höstarna med en mys-känsla i kroppen istället för paniken som kan uppstå när man inser att dom ljusa ( kanske inte i år) ljumma kvällarna. Jag vill njuta av årstiderna som vi har på allra bästa möjliga vis. Livet är alldeles för skört för att hata större delarna av året. 
I min värld så börjar hösten den 1:a september och sen börjar våren igen i 1:a mars. Jag har alltså nu 6 månader framöver med härlig tid för allt det där som jag inte gör under sommartid!
Jag vet att ni är många där ute som går in i en höst-depp och det är helt OK med det. Men för sin egen skull är livet mycket lättare att hantera om man skaffar sig lite rutiner som är mysiga för en själv. Det som fungerar för mig kanske inte fungerar för just dig? 
Men här har ni lite saker som jag ser fram emot och som jag jobbar med för att få 6 relativt bra månader:
  • D-vitamin. Jag käkade D-vitamin hela förra halvåret och jag kände mig piggare. Att vara vintertrött är en sak, och att vara mentalt trött är en annan. D-vitamin är ingen quickfix om man går och mår dåligt, men det skadar aldrig att få i sig extra nu när solen börjar skymma.
  • Jag tänder en massa ljus i lägenheten. Jag har otroligt sällan lampor igång hemma hos mig utan jag lyser upp lägenheten med en massa ljus, små spotlights här och där och får då mys-stämningen på en gång.
  • Växter! Jag är inte helt 100 % säker, men ger inte växter ifrån sig en massa klorofyll, eller har jag fel? Jag har hur som helst gjort min lägenhet till min lilla "borg" som jag trivs i. Det är otroligt viktigt för mig att ha det mysigt hemma för då får jag ett lugn här. Får tid till att andas och stänga av hjärnan.
  • Ha småsaker inplanerade! Mina senaste månader har jag velat stänga in mig, inte orkat träffa folk och varit otroligt lätt-stressad. I det fallet så har det varit viktigt för mig nu att se till att planera små men mysiga grejer. 
  • Jag vill sätta igång med simningen igen till hösten. Förra året simmade jag och min Sandra några gånger och det är inte bara en bra motion utan det är extremt bra för självförtroendet också att utsätta sig för bikini bland annat folk. Plus att jag blir på otroligt glatt humör av Sandra, hon är enkel. 
  • Te-eran är igång nu! Hösten är tiden då jag verkligen NJUTER av te. En ny kopp som är god att dricka ur och sen är jag svår att få ur soffan. 
  • Lyssna på glad musik. Jag sjöng och dansade i duschen till glada ABBA-låtar här i kväll och det dämpade verkligen min regn-deppighet väldigt mycket. Tok-varmt vatten också, någon härlig tvål och sen smörja in sig med sin favorit-lotion och sen är jag lugn som en filbunke. Men lyssna på musik är en stor grej för mig. När jag sjunger så kan jag inte spänna magen och halsen och då får jag inte min stress-klump. 
  • Sluta inte med dom där sommargrejerna som du tycker om! Jag vill åka iväg och se Strömsholms slott för jag har inte besökt ett slott under sommaren. Ha en vin-kväll med dina favorit-personer mitt i veckan om ni inte kan ses till helgen. Vem bryr sig egentligen? Förläng sommar-känslan.
  • I mitt fall: Meditera. Det fungerar för mig, men det kanske inte fungerar för just dig. Men testa! Avsätt 10 min några dagar i veckan till att stanna upp, tänka på något kul som har hänt eller något du ser fram emot. Lika mycket som man måste få vara ledsen och nere, lika mycket måste man aktivt träna på att hitta glädjen i dom små sakerna. Du behöver inte vara glad 24 timmar om dygnet, men om du kan vända 1 dag av 7 dåliga till att bli bättre så har man kommit ur sin onda cirkel.
  • Gör något du gillar. Jag önskar att jag kunde vara mer kreativ under hösten/vintern. Jag gillar att fotografera och tycker att jag kan vara duktig ibland ( o-svensk som jag är nu så är jag SÅ stolt över den här fika-bilden. Färgerna, känslan, materialen...) och jag hoppas att kameran kan få användas till min kreativitet nu trots att sommaren är så gott som över! Jag gillar också att läsa, lösa korsord, rita och pyssla med min inredning här hemma. Små saker i min vardag som gör att jag får tänka utanför min box!
 
Hur ser ni inför hösten/vintern? Har ni några saker som ni tar till för att göra den här tiden lättare?

Höstlöfte 2017: Godis/chips-uppehåll

 
 
 
Haha träningsvärken i kroppen är ett skämt idag! Jag har visst råkat ha ett sommaruppehåll på gymmet ( något enstaka pass, men kanske en handfull på hela sommaren) så jag ville klämma och känna igenom kroppen lite igår. Jag hade inget mål med träningen mer än att jag skulle göra 50 repitioner på varje övning, fördelade hur tusan jag ville. Vissa ryggövningar är 50 reps inte så farligt, men bicepscurl, benböj och en ny övning som jag kallar för "jägarvila möter rodd" som jag gör i smithmaskinen är helt klart 50 st väldigt jobbigt. Den sista övningen är min nya favorit. Den tar i HELA kroppen. Benen skakar som asplöv, ryggen måste aktiveras, bålen likaså och armarna tonas. Perfekt! Ska försöka mig på att fota den så att det kan bli lättare att visa vad jag menar, bara det inte är folk i vägen.
 
Men nu till grejen: Sista dagen idag för godis/chips. Jag, syrran och en vän går in i godis/chips-uppehåll från och med imorgon ( 1:a september) till någonstans runt jul. Tanken var först att köra fram till någon slags semester i höst, men vi har lagt det på is ( vill inte tvinga fram en resa ) så vi kör fram till någonstans i december. Jag tror jag tänker köra på 1 vecka in i december faktiskt. Det är så mycket med jul och advent som är så mysigt och framför allt gott och jag vill inte gå miste om det! 
Men trots att det känns svårt och framför allt långt tills dess så är jag mer än redo. Sommaren har väl inte varit mer kaos på kost-delen än vanligt, men jag gillar ändå att se hur kroppen känns efteråt. Det är inte så mycket för just antal cm på kroppen som kanske kan försvinna, utan mest humöret och att bli piggare. 
Det kommer vara svårt nu i början och jag kommer ha svårt att inte sukta på jobbet framför allt. Men det är som folk säger: Man slutar att tänka på det efter lite drygt 1 månad! Det är dom nya vanorna som behövs och istället för att unna mig chips så får jag istället lyxa till det med min nästa "last": Bär. 
 
Vill ni hänga på så gör det! Kanske att ni har ett annat problemområde i kosten som ni vill ta istället? 

En gång en hästtjej, alltid en hästtjej.

 
Jag fastnade framför datorn igår med hästprogram i flera timmar. Först blev det dokumentären om All In ( Allan)- Den bevingade hästen. Den otroligt svåra men fantastiska häst som Peder Fredriksson rider på just nu. 
Sen blev det repriser av serien Ryttareliten som gick för några år sen. Den är speciell den serien för dom följer 3 olika familjer och deras sätt att tävla och tänka på. Nu när jag kan se hästvärlden lite från ett annat perspektiv så kan jag se hur otroligt lätt det är att döma dom här människorna utefter deras fina hästar, rika familjer och underbara gårdar. Men jag ser allt slit också. Det lär vara allt annat än en räkmacka att ha tävlingshästar! 
Men något såna här program gör med mig så är det en sak: Jag blir häst-galen. Jag vill just nu bara ta mig till stallet och snusa på en häst. Lägga ansiktet i hårremmen och mocka bajs. Jag drömde om hästar nästan hela natten idag så gissa vem som vaknade upp med ont i magen över hur krångligt det känns att faktiskt få rida igen? 
Det finns en ridgrupp på vår lokala ridskola (SORF) på söndagar som är en "sätt-igång-grupp" där människorna som rider har ridit tidigare i livet eller har haft ett uppehåll. Man är inte duktig, men man är ingen nybörjare. Signalerna sitter kvar i kroppen, men man ska bara kunna plocka fram dom igen. Men den här gruppen är på söndagar.
Jag jobbar varannan söndag. Alltså har jag 2 chanser per månad att rida. Sen eftersom att jag inte har förtur in i gruppen eftersom jag bara kan ha klippkort och ej en riktig plats så får jag rida i mån om plats. Chanserna för mig att kunna rida 1 gång / månad är minimal och där lägger jag mig helt enkelt. Jag ger upp om chansen att kunna få kontinuiteten som krävs för att bygga upp mitt självfötroende i sadeln igen. Det är lite som att börja träna på gymmet eller börja springa: Kommer du bara dit 1 gång/månaden så kommer du tillslut att tröttna och inte vilja ta dig iväg. Det behöver bli en vana för att man ska göra det. Att inte ha en utsatt tid i veckan för ridning dödar min lust att vilja ta tag i det trots att hästar just nu förmodligen är det som jag behöver. Jag har försökt i några år tidigare att kunna rida, och under 1 år så fick jag möjligheten till det 3 av 4 veckor av månaden. Ingen gymträning, pw-runda eller löpträning kommer komma i närheten av känslan av att sitta på en häst och känna hur man blir ett team ihop. Det är mäktigt! 
 
RSS 2.0