Vikten av att stretcha


God morgon från ett SNÖIGT Sverige. Snälla rara, kan vi inte bara få vår och sol igen? Bara jag som blir riktigt trött av det här lågtrycket? Jag somnade nästan i soffan redan vid 7 igår..
Men! Jag lyckades pallra mig iväg och träna lite ändå och även fast det var fullt med småpojkar i hela avdelningen så lyckades jag få till ett bra rygg/axlar-pass. Men jag ser ju helt klart varför jag har blivit en förmiddags-tränare, det är inte kul att slå sig fram mellan maskinerna. Så jag är glad så länge jag har möjlighet att kunna välja att träna på förmiddagen!
Jag försöker få mina extremt korta muskler i baksida lår att bli längre och mindre stela. Jag som är överrörlig i lederna får egentligen inte stretcha alls, men dom långa musklerna och muskler som inte har en led får jag stretcha. Den här stretchen ovan är brutal men härlig! Man kan göra den på lite olika vis, men jag får in baksida lår bäst i den här och det gör ont kan jag säga er. Jag vill gärna att min träning ska vara så allsidig som möjligt och jag arbetar hårt nu för att få in det i en vana. Träning förut var 4-5 pass/vecka på gymmet. Svettigt och muskelfokuserat. Men idag vill jag ha både svetten (intervaller på löpbandet ger en enorm boost för mig), muskelstyrkan och smidigheten. Allt hör liksom ihop! Du kan vara stor som ett muskelberg, men om du inte når ner till dina skor pg.a. för stela muskler, mår kroppen bättre då av det? Jag är inte en sån där som är duktig på att stretcha efter ett träningspass, det ska jag väl vara ärlig med er. Men jag försöker att minst 2-3 gånger i veckor köra igenom kroppen i form av yoga/meditation. Jag känner att jag får lära känna mina muskler på ett annat sätt än genom ren styrketräning och det kan väl aldrig vara något negativt.
Brukar ni köra stretching mycket? Baksida lår och vaderna brukar vara det som folk generellt har kortast muskler i och därför inte kan nå ner med fingerspetsarna i marken. Det är ingenting livsviktigt direkt, men jag tror att ju stelare man är i musklerna, desto mer känslor låser man in. Flummigt jag vet. När man stretchar höftböjaren kan man te.x. börjar gråta för att det sitter så mycket ångest i just höften. När jag lyckas få upp någon låsning i min rygg så får jag en sån där skön känsla efteråt och huvudet känns genast lättare. Allt hänger på något sätt ihop!
 
Sista dagen på jobbet, sen vankas det ledighet i 3 dagar. Äntligen. Jag behöver få tillbaka huvudet igen och sluta drömma drömmar om jobbet haha



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0