Svettigt intervall-pass


Jag älskar färgrik frukost. Mackor har aldrig varit min grej och kommer aldrig att bli. När jag var liten så var det nog ett problem för mina stackars föräldrar att jag bara inte kunde äta mackor, speciellt när matkulturen på 90-talet faktiskt var just såna där runda vetebröd med typ ost på. Eller te-kakor. Inte riktigt min grej. Men nu när vi lever på 2000-talet så ligger ansvaret på mig själv om jag får i mig någon frukost eller inte! Eller okej, jag är vuxen nu och ansvaret ligger på mig. Men ge mig lite bär och jag kan svänga ihop något härligt som start på dagen!
Men jag ska skynda mig lite här för jag vill bara ut ut ut. Det ser soligt och typ vindstilla ut så jag ser det som min skyldighet som människa att faktiskt ta mig ut och röra på mig lite när Sverige bjuder på solsken!
Men först lovade jag er mitt härliga intervallpass som jag gjorde igår på gymmet. Om någon skulle be mig att springa bara rakt upp och ned skulle jag aaaaaldrig orka göra det, det finns inget tråkigare att "bara springa" i min värld. Jag behöver stimuleras om jag ska orka stå ut. Så jag hittade på ett eget intervall-pass så om ni är lite sugna på att testa era gränser, här har ni:
* Värm upp 15 min med rask promenad och jogging.
* Vrid upp tempot till er maxgräns ( jag ligger på 11,5 i tempo som jag då orkar att springa i ). Självklart får man ta lägre eller högre, allt är efter din begränsning. Men spring 30 sek på det tempot, vila 1 min ( tanken var 30 sek, men det orkade inte min kropp med just nu) x 10 omgångar. Här fick jag faktiskt ta och lägga mig ned och vila i 1-2 minuter innan nästa set haha
* Hög 0,5 i tempo ( viktigt här att du därför kör i första omgången på en hastighet som du redan känner dig lite obekväm i, tanken är inte att du ska orka springa i den här hastigheten i 5 km direkt). Här ska du springa i 20 sek och vila 20 och så kör du det 5 gånger. Att springa i 20 sek känns inte farligt alls, men att sen bara vila i 20 går så himla mycket fortare! Sätt på din favoritlåt och bara kör, för du kommer vara klar med den 2:a setet väldigt fort och har därför inte tid att byta till någon roligare låt. Jag körde den gamla godingen Greyhound med Swedish House Mafia.
Jag var helt slut efter det här passet och idag känns det kan jag lova! Träningsvärk i rumpa, baksida lår, höfterna, vaderna, magen ( jag får nästan alltid in magmusklerna som allra bäst när jag springer)... Ja, löpning må vara tråkigt men fan så effektivt!
 
Men nu: Jag kan nästan höra solen skrika på mig att gå ut.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0