Visit Sala

 
Är ni i närheten av Sala någon gång nu i höst eller nästa vår/ sommar: KOM HIT! Alltså det är så vackert här med dammarna och vår park. Så kom hit !
 
Jag håller på och får i mig lite mellanmål nu innan jag sticker iväg till jobbet över kvällen. Nu är jag alldeles strax igång med min jobb-vecka som faktiskt är ganska så intensiv nu. Så jag ska peppra i mig bra och hälsosam mat så att jag får i mig min näring. Jag ska försöka att träna så gott som jag kan och jag tänker vila.
Jag gillar att det snart är oktober faktiskt. Det låter kanske konstigt? Men alltså jag gillar inte månaden i sig, eller hösten för den delen. Men då är det snart vinter... Som är mysig, men då betyder det att det snart vänder igen!
HEJ OPTIMIST!
 
Jag är himla nöjd med dagens ben-pass förresten. Tjejerna fick lida lite, men inte på långa vägar så mycket som jag brukar köra. Det som jag tycker är svårt är att det blir en "ofrivillig vila" när man är 3 stycken. Jag kör på i ett ganska så bra tempo när jag kör själv. Att då vänta på att få köra är ingenting som jag gillar. Så där kan jag nog förbättra det lite tills nästa gång! Om dom vill dvs. Dom kanske hatar mig nu haha
Men det var himla roligt att få dela med mig lite av vad jag gillar och lite tips här och där. Det svåra är att veta som "PT" om det gör Bra Ont, eller Dåligt Ont. Jag vill ju inte att dom ska göra illa sig, men det är en hårfin gräns till att det gör ont i musklerna för att man göra rätt.
 
 
 
 
 
 
 
 

Varför styrketräning?

 
 
Dels så vill jag att man rör på sig. Det är nr 1 i att må bra. All träning är bra, men man måste veta vad man vill få ut av träningen. Om jag vill bygga upp en stark och sund kropp så räcker det inte bara med löpbandet. Men ni förstår min ståndpunkt: All träning är bra träning!
Men jag pushar gärna för någon slags styrketräning. Om det så är crossfit, Yoga eller rejäl tyngdlyftning så är styrka någonting positivt. Varför säger ni då? Jo här har ni några punkter till exakt varför muskler är bra:
 
* Styrketräning för med sig : stark kropp, bygger muskler, ökar ämnesomsättningen, ökar energiförbrukningen, ökar fettförbränningen ... 
 
* Vissa kroppsliga problem som benskörhet, insulin-problem, Typ 2-diabetes minskar, blodtrycket blir bättre och ryggproblemen som vi är så vana vid blir mindre.
 
* Det psykiska problemen försvinner med tiden. Oro, ångest och depressioner dämpas. "må-bra-känsla" helt enkelt!
 
* Efterförbränningen är mer effektiv vid ett rejält muskelpass än med kondition. All ära åt kondition, det är ALLTID bra att göra pulshöjande, men att variera är bäst.
Ett konditionpass förbränner under själva passet, medans styrketräning kan ta upp emot 1-2 dagar att bearbeta musklerna. Vem är då bättre? Styrka. Styrka med kondition i är enligt mig det bästa. Typ en cirkelträning med pulshöjande.
 
* Kroppen kommer ihåg vad du gör. Enkelt sagt : Du tränar mycket och lägger sen av. Nästa gång du tar tag i din träning så kommer musklerna ihåg sen tidigare och har då lättare att bygga upp sig igen.
 
 
Så egentligen så ser jag inte det svåra i att använda musklerna på ett eller annat vis. Du chockar kroppen med någonting annat än kondition och du får efter ett tag en snygg kropp. Muskler växer inte på träd alltså så behöver man inte vara rädd för att bli " bulkig" och se ut som en bodybuilder. Muskler är helt enkelt en investering i ditt framtida Jag. Om du förebygger benskörheten redan idag så tror jag på riktigt att man mår bättre som gammal. För min som har överrörliga muskler så känns det bra att förebygga och framförallt bygga UPP mig. Att se till att kroppen mår bra är mitt prio. Att gå ner x antal kilo till nästa sommar är för mig oviktigt. Om jag mår bra från och med nu, tills jag blir gammal, ja då har jag vunnit.
 
 

PT-Time

 
 
Whop whop!!
Nu är tränings-måndag som gäller! Jag måste erkänna att jag är lite nervös inför den här PT-tiden med tjejerna som jag ska fixa till. Okej, PT låter bättre än vad det är. Jag ska försöka mitt bästa på att ge tips och idéer och ha roligt. Jag vill ju inte att dom ska bli bortskrämda och aldrig vilja komma dit igen!
Det känns i alla fall superkul att bara ha fått frågan om jag vill hjälpa till!
 
Så jag håller på och förbereder lite med bra frukost och kaffe. Ingen träning utan frukost. Punkt slut.
 
RSS 2.0